Welcome to my blog~

~Welcome to my Blog~

Marilah sertai blog saya , Follow blog ni , saya follow semula

Tuesday, January 11, 2011

baru2 ni pergi KL runah abang, sempat gak belajar buat keropok cheese. Sebanarnya nama keropok tu apa ye? tp kakak ipar saya panggil camtu. Kalau raya mmg banyak org jual keropok tu. Family saya mmg suka keropok2 ni, terutama kalau masin, manis2 ni kuranglah. Macam maruku, kerepek pisang mmg kegemaran kami, duduk depan tv tak sedar habis sekilo. Sbb tu masa nak keKL tu saya phone siap2 kat kakak ipar nak belajar buat keropok ni. Bahan dia mudah aje. Tepong gandum, Mauripan, garam dan cheese( yg berbentuk segi4 tu namanya kalau tak silap BEQA) nantilah tanya semula. Mesin yg digunakan pula mesin mi, harganya pun mmg murah kalau kat Giantlah. Dohnya mesti keras tak mcm karipap tu. Cheese tu lak disagat dlam tpg gandum.  Masa nak masuk dlm mesin tu guna no. 4 kemudian masuk lagi sekali no. 2. Baru keropok ragup sbb ketebalannya yang sesuai. Tengoklah sikecil 2 org tu pun rajinnya menolong. Hai nampaknya bila besar nnti rafik dan Hana boleh jadi cheflah.

Resepi ni lak guna petua org muda2 sbb org tua dulu2 buat guna planta. Jadi petua nak bg lemak dan enak letak cheese. Terpulanglah kalau nak pedas letak lada.  Chese letak 1/4 saja dari sebuku cheeese tadi untuk 1/2 kilo tpg gandum. Mauripan 1 1/2 cam kecil. Bila sebati perap selama 15 mnt aje. Ok boleh cuba.

No comments:

Post a Comment