Welcome to my blog~

~Welcome to my Blog~

Marilah sertai blog saya , Follow blog ni , saya follow semula

Friday, April 11, 2014

Kucing Betina di panggil Spay

Kucing betina kami bernama BuBu berusia dah setahun. Baru2 ni Bubu kami spaykan dia.  Kalau kucing jantan dipanggil neuter harganya murah sikit iaitu 80 ringgit.  Kalau kucing betina hrganya 120 ringgit. Sebelum spay kucing kena puasakan, sekurang2nya 10 jam kena kosongkan perutnya, jadi kesian sangat biasanya pagi2 lagi dah makan.  Tapi saya beri juga makan tapi sikit je. he..hee..Kalau x spay boleh juga bagi pil perancang atau suntikan. Tapi kasi pil perancang pun x boleh lama2 jadi elok kata doktor. Kalau di ktn pil perancang pun dah 5 ringgit sebiji. Sebulan 2 biji.



Bubu semasa lepas spay tu bulu di perutya di cukuur oleh dokter dia baring je di mana dia suka. nak kurung pun sian juga sebab dia dah biasa bebas. Cuma kena hati2 x boleh pegang kasar2, x boleh mandikn dia. Masa balik dari klinik jam 5 petang tu dia takut2, makan pun x nak. Hari besok tu baru makan. Bubu atau kucing mana2 pun mmg takut, bila tempat x biasa, tambahan di klinik tu dokter letak dia rapat dgn kucng lain.

Kekadang tu bila  nak gi spay kucing rasa sian sangat tapi demi kebaikan kucing kena buat juga. Dua hari lepas operat tu Bubu dan bergurau, saya perhatikan kucing2 yg tlh di spaykan suka bergurau. dan bertambah sihat,  walau pun dah berusia 13 tahun kucing yg bernama Tembam tapi suka lagi bergurau.  Jadi bila tengok mereka ni ceria saya andaikan mereka ni sihat lah.

No comments:

Post a Comment